Ontwikkelingen

Meerdere gebeurtenissen van buitenaf hadden in 2022 grote impact op Vebego. De gruwelijke oorlog in Oekraïne leidde tot sterk toegenomen energieprijzen en stijging van materiaalkosten. Het zorgde er, in combinatie met tekorten aan personeel én flinke loonkostenstijgingen, voor dat 2022 een uitdagend jaar was. Bij de meeste Vebego-bedrijven bestaat het merendeel van de kosten uit loon. Door hierover in gesprek te gaan met zowel opdrachtgevers als medezeggenschap, zochten en zoeken we op bedrijfsniveau naar een balans tussen de belangen van de diverse stakeholders. Vebego heeft begin 2022 het Duitse schoonmaakconcern hectas Facility Services overgenomen. Dat betekent dat we zo’n 6.000 hectas-medewerkers in Duitsland, Oostenrijk en Nederland in onze familie hebben verwelkomd. We worden door de overname een top 20-speler in de Duitse markt en zetten daarmee een grote stap in de versterking van onze positie in dat land. hectas en Servico, het bestaande Vebego-bedrijf, hebben samen een nieuwe organisatie opgezet die op 1 januari 2023 is gelanceerd: Vebego Facility Services Deutschland. In 2022 hebben we hard gewerkt aan een volledig nieuwe juridische structuur voor deze nieuwe onderneming. Ook hebben we veel aandacht besteed aan de backbone van het bedrijf: de systemen en processen voor onder andere salarisverwerking en facturatie. Het komende jaar gaat alle aandacht van het nieuwe directieteam en alle medewerkers uit naar cultuur, samenwerken en identiteit, om zo een bedrijf van mensen voor mensen te gaan vormen.

One Brand: één merk voor alle bedrijven

Om herkenbaarder te zijn voor (potentiële) medewerkers en klanten, en om te benadrukken dat het onze ambitie is een krachtig collectief te zijn, hebben we gekozen voor één naam voor alle bedrijven: Vebego. Naast een nieuwe naam hebben we ook een nieuw logo en een nieuwe kleur gelanceerd: paars. Gefaseerd nemen we afscheid van de andere bedrijfsnamen; uiterlijk in 2024 heten alle 11 grote bedrijven ‘Vebego’ en gebruiken zij hetzelfde logo. De keuze om stapsgewijs één merk te hanteren is een logisch gevolg van onze strategische ambitie: One Family, One Culture, One Language. Met One Brand benadrukken we de familieband tussen de bedrijven en de kracht die dat geeft. Het logo, de nieuwe naam en de vernieuwde huisstijl stralen eenvoud, toegankelijkheid en menselijkheid uit. Dit sluit naadloos aan bij het Vebego van vandaag. Vanaf medio 2022 heeft de rebranding naar Vebego al plaatsgevonden voor Vebego Group, Vebego Service & Expertise (shared services in Nederland), Vebego Facility Solutions (voorheen Yask), Vebego Facility Services in Duitsland en Vebego Cleaning Services in Nederland. In maart 2023 hebben we ook Vebego Groen gelanceerd.

Lancering van de rebranding in september 2022

Winnaar Familiebedrijven Award 2022-2023

In april won Vebego de Familiebedrijven Award 2022-2023. De jury roemde Vebego om de governance: ons bedrijf is een toonbeeld voor succesvolle opvolging binnen familiebedrijven. Innovatie was ook een criterium; bij Vebego zoeken we tot in de kleinste details naar snellere en nog slimmere oplossingen. Verder noemde de jury het bewonderenswaardig dat Vebego mensen zo lang aan zich weet te binden. De jury heeft gezien dat de passie voor de medewerkers de rode draad is binnen Vebego. De Board of Directors ziet deze award als een erkenning voor het werk van alle collega’s. Deze prijs is voor ons allemaal!

De Familiebedrijven Award 2022-2023

Mijn Rapport